Chartrové lety na Sliači alebo Bez vojakov by to nešlo
Slávnostné spustenie civilnej letovej prevádzky (GAT) v júni 2011 znamenalo pre vojakov na Leteckej základni Sliač ďalší významný míľnik v histórii slovenského vojenského letectva.
Výnimočnosťou GAT prevádzky na letisku Sliač je fakt, že letecké navigačné služby poskytuje Veliteľstvo vzdušných síl OS SR všetkým lietadlám bez ohľadu na ich rezortnú, či štátnu príslušnosť. Splnenie technických požiadaviek, ako sú kompletná inštalácia pristávacieho systému, prívodných rádiových staníc, svetelno-technického systému s vybudovaním príslušnej infraštruktúry a rekonštrukcia dráhy letiska boli podmienkou riadenia civilných letov z vojenského letiska, ktoré patrí k najmodernejším v strednej Európe.
Vojenskí riadiaci letovej prevádzky museli splniť náročné kritériá európskeho inštitútu pre civilné letectvo EUROCONTROL Safety Regulatory Requirement (ESARR 5) a zvládnuť náročný výcvik a skúšky Leteckého úradu Slovenskej republiky.
Na základe rozhodnutia Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, Leteckého úradu Slovenskej republiky a Nariadenia Ministra obrany Slovenskej republiky letka riadenia letovej prevádzky základne Sliač začala riadiť civilnú prevádzku na letisku Sliač dňa 15.6.2011.
Riadiaci lietania počas roku 2011 odriadili vyše 12000 letov, z toho bolo viac ako 5300 letov civilných, čo je na vojenské letisko extrémne vysoké číslo. Do konca roku 2011 bolo odriadených 70 chartrových letov, čo znamená odbavenie viac ako 15000 cestujúcich. V roku 2012 je civilná prevádzka už rutinne zabezpečovaná profesionálnymi vojakmi Leteckej základne Sliač.
Najdôležitejšia úloha letky riadenia základne Sliač spočíva v bezpečnom riadení priblíženia, pristátia a odovzdania civilného lietadla do priestoru odstavnej plochy Letiska Sliač a.s.. Rovnako aj pri odlete civilných lietadiel je celá komunikácia medzi pilotom a vežou zabezpečovaná príslušníkmi letky riadenia. Služba riadenia letovej prevádzky poskytovaná vojakmi na letisku Sliač sa kvalitou vyrovná civilným letiskám v Bratislave, Košiciach alebo v Poprade.
Celkom samostatnou kapitolou je zabezpečenie prevádzkyschopnosti dráhy letiska. Tá spočíva v nepretržitom udržiavaní vzletovej a pristávacej dráhy v bezchybnom stave. Počas zimného obdobia ide najmä o odstraňovanie snehu a námrazy, v letnom období jej čistenie, kosenie trávnatých plôch a oprava spevnených a nespevnených letiskových plôch. Je potrebné pripomenúť, že len samotná plocha dráhy letiska je porovnateľná s rozlohou 48 futbalových ihrísk, k tomu treba pripočítať priľahlé rolovacie, odstavné a trávnaté plochy. Znamená to, že každý civilný let predstavuje dennodennú zodpovednú prácu desiatok vojakov, ktorí sa starajú o možnosť použitia letiska Sliač aj na civilnú prevádzku, hoci prioritou Leteckej základne Sliač je plnenie úloh ochrany vzdušného priestoru SR v rámci integrovaného systému protivzdušnej obrany NATO (NATINADS) vyplývajúcich z národnej legislatívy, ako aj z medzinárodných záväzkov.
Letisko Sliač, a.s. má na starosti len odbavenie cestujúcich, plnenie leteckých pohonných hmôt a obchodný handling. Za všetky služby spomenuté vyššie, nevyhnutné pre chod letiska, sú zodpovední príslušníci Leteckej základne Sliač.
O letisko Sliač je zo zahraničia eminentný záujem, či už zo strany členských štátov NATO (vojenské lety), alebo civilných spoločností a prepravcov. Do budúcnosti môžeme celkom určite počítať so zväčšujúcim sa záujmom zahraničných partnerov o poskytovanie všetkých poskytovaných služieb.
http://www.vvzs.mil.sk/4086/fotogaleria.php?album=890